Johannes Kepler

Tähtitiedettä laidasta laitaan.
Avatar
Johannes Kepler
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Elo 10, 2021 9:07 am

Johannes Kepler

Viesti Kirjoittaja Johannes Kepler »

Kuva

Johannes Kepler.

Johannes Kepler (27.12.1571 - 15.11.1630)

Johannes Kepler oli saksalainen tähtitieteilijä, joka laati planeettojen liikkeitä koskevia teorioita. Häntä kutsutaan ensimmäiseksi teoreettiseksi astrofyysikoksi.

Kepler osoitti ensimmäisenä, että Aurinkokunnan keskipiste on Aurinko, eikä Maa. Hän sai selville, että planeetat liikkuvat elliptisiä ratoja pitkin Auringon ympäri ja hän muotoili planeettojen liikeratoja koskevat lait.

Keplerin uskonnollinen vakaumus sai hänet uskomaan, että planeettojen kesken vallitsee tietty harmonia.

Yrittäessään ratkaista ilmeistä ristiriitaa Marsin havaitun liikkeen ja sen oletetun liikkeen välillä, sellaisena kuin se esitettiin kopernikaanisessa järjestelmässä, Kepler muotoili päähypoteesinsa, jonka mukaan planeettojen radat ovat elliptisiä.

Voidakseen selittää planeettojen vaihtelevat nopeudet radoillaan, Kepler pyrki löytämään jonkinlaisen planeettojen liikettä kuvaavan peruslain. Hän löysi ratkaisun siitä havainnosta, että Auringosta planeettaan osoittava vektori piirtää planeetan liikkuessa aina yhtä suurina aikaväleinä yhtä suuret pinta-alat.

Kepler tunsi planeettojen radat tarkoin, mutta hän ei edes pyrkinyt selittämään niiden liikkeitä mihinkään voimaan perustuvaksi. Yleisesti katsottiin planeettojen liikkuvan radoillaan luomistapahtuman seurauksena, ilman fysikaalisia syitä. Vasta Isaac Newton osoitti, että taivaan kappaleita kuten planeettoja, liikuttelee gravitaatio- eli vetovoimalaki.

Vaikka Kepler olikin astronomi, niin hän samalla oli myöskin astrologi ja sai toimeentulonsa horoskooppien laatimisesta. Hän tosin epäonnistui usein ennustuksissaan ja suhtautui siksi epäilevästi astrologian mahdollisuuksiin.

Johannes Keplerin ajatuksia työstään ja maailmankaikkeudesta

"Halusin tulla teologiksi. Olin pitkään levoton. Katso nyt kuitenkin, kuinka minun ponnistelujeni kautta Jumalaa juhlitaan tähtitieteessä." - Johannes Kepler

"Totuus on ajan tytär, enkä tunne häpeää olla hänen kätilönsä." - Johannes Kepler

"Geometria on maailman kauneuden arkkityyppi." - Johannes Kepler

"Miksi asiat ovat niin, kuin ne ovat, eivätkä jotenkin toisin?" - Johannes Kepler

"Koska me tähtitieteilijät olemme korkeimman Jumalan pappeja luonnon äärellä, se asettaa meidät ajattelemaan, ei itsemme kunniaa, vaan ennen kaikkea Jumalan kunniaa." - Johannes Kepler

"Olen luterilainen tähtitieteilijä, heitän pois kaiken turhan ja pidän kovan ytimen." - Johannes Kepler

"Suurin toiveeni on, että voisin havaita Jumalan, jonka löydän kaikkialta ulkomaailmasta, samalla tavalla myös sisältäni ja itsestäni." - Johannes Kepler

"Siellä, missä on ainetta, on geometriaa." - Johannes Kepler

"Kaikessa ulkoisen maailman tutkimisessa päätavoitteena tulisi olla löytää se rationaalinen järjestys ja harmonia, jonka Jumala on sille asettanut ja jonka Hän paljasti meille matematiikan kielellä." - Johannes Kepler

"Tiede on prosessi, jossa ajatellaan Jumalan ajatuksia Hänen jäljillään." - Johannes Kepler

"Luonnon ilmiöiden monimuotoisuus on niin suuri ja taivaan kätketyt aarteet niin rikkaat - ja kaikki vain siksi, että ihmismielelle olisi aina tarjolla ihmeteltävää." - Johannes Kepler

"Luonto rakastaa yksinkertaisuutta ja yhtenäisyyttä." - Johannes Kepler

"Taivaalliset liikkeet ovat kuin useiden äänten jatkuvaa laulua, jota ei havaitse korva vaan äly. Se on kuin kuvioitua musiikkia, joka asettaa maamerkkejään mittaamattomaan ajan kulkuun." - Johannes Kepler

"Kun laivoja purjehtimaan pitkin tähtien välistä tyhjyyttä on rakennettu, riittää miehiä astumaan näihin laivoihin." - Johannes Kepler

"Jos Jumala on odottanut tuhansien vuosien ajan, että joku tulisi ihailemaan Hänen töitään, voi minun kirjani hyvin odottaa sata vuotta." - Johannes Kepler

"Gravitaatio on molemminpuolista kiintymystä kahden kappaleen välillä (aivan kuin magneettisuus), kuitenkin niin, että Maa vetää puoleensa enemmän kiveä, kuin kivi Maata." - Johannes Kepler

"Ilman asianmukaisia kokeita en päädy mihinkään." - Johannes Kepler

"Eläessäni mittailin taivaita,
nyt mittailen varjoja,
vain taivas oli rajana mielelleni,
nyt ruumiini lepää maan povessa." - Johannes Keplerin muistokirjoitus


https://www.tiedonportailla.fi/tahtitieteenjattilaiset/
"Halusin tulla teologiksi. Olin pitkään levoton. Katso nyt kuitenkin, kuinka minun ponnistelujeni kautta Jumalaa juhlitaan tähtitieteessä." - Johannes Kepler.